Bouwstenen voor een effectief taaltraject op school - Online
Sinds kort voerde de overheid een verplichte taalscreening in voor kleuters. Na het afnemen van deze screening moet de school een taalintegratietraject opstellen voor kleuters die nood hebben aan extra taalondersteuning. Doelstelling van de taaltrajecten is het effectief stimuleren van de taalontwikkeling bij leerlingen in het kleuteronderwijs, maar net zo goed in het lager en secundair onderwijs. Als logopedist werk je vaak nauw samen met scholen en krijg je ook taalzwakke kinderen en jongeren in de praktijk. Daarom is het ook voor jou relevant om kennis te maken met de zes onmisbare bouwstenen voor het opzetten van een succesvol en effectief taaltraject. Een traject dat door vele handen gedragen wordt, heeft immers een grotere kans op slagen. Elementen van deze bouwstenen zijn bovendien ook in de logopedische taaltherapie inzetbaar. Kirsten is coauteur van Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten. Praktijkgids voor taalondersteuning in het kleuter-, lager en secundair onderwijs (www.taaltrajecten.be).
SPREKER
• Kirsten Schraeyen, docent en onderzoeker Logopedie en Audiologie Thomas More en Gezins- en orthopedagogiek KU Leuven