Om tot een mooi en leesbaar handschrift te komen, heb je al een heel ontwikkelingsproces doorgemaakt. Een doordachte aanpak en een leerlijn van de kleuterschool naar de lagere school is noodzakelijk. Verschillende schrijfmotorische bewegingen, motorische inzichten m.b.t. pengreep en schrijfhouding liggen aan de basis van een vlot handschrift. We kijken naar het schrijfproces, en niet (alleen) naar het eindproduct.
In deze vorming bekijken we:
- het belang van schrijven
- welke schrijfmotorische vaardigheden nodig zijn om vlot te kunnen schrijven;
- hoe de ‘fijne motoriek’ ontwikkelt (owv de samenhang met schrijfmotoriek);
- hoe de leerlijn van een vlotte schrijfmotoriek opgebouwd wordt;
- hoe je op verschillende (speelse) manieren deze vaardigheden kan stimuleren;
- welke hulpmiddelen en maatregelen voor sommige kinderen handig kunnen zijn;
- verschillende potlood en papieropdrachtjes voor jonge kinderen.
Je ontdekt de meerwaarde van gerichte observatie bij schrijfmotorische problemen. Voortaan kan je samen in je team een leerlijn uitbouwen en oplossingsgericht handelen bij schrijfmoeilijkheden.
De nascholingen ‘richtingsgevoel’, ‘fijne motoriek’ en ‘schrijfmotoriek’ vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Docent
Cathy Crabbe
Psychomotorisch remedial teacher, docent Motorische basisvorming aan de lerarenopleiding