Hoe herken je, begrijp je en ondersteun je leerlingen die trauma hebben meegemaakt of met trauma te maken hebben?
Kasper wordt plots woedend op de speelplaats. Sofie zit vaak stilletjes voor zich uit te staren in de klas. Emiel zijn dak vliegt eraf door een kleine opmerking.
Onderzoek heeft aangetoond dat er een link is tussen trauma en de ontwikkeling van kinderen, het gedrag van kinderen en de schoolresultaten. Trauma kan ervoor zorgen dat kinderen plots uitbarsten in de klas of heel afwezig zijn. Trauma maakt het moeilijk om vriendschappen te sluiten of volwassenen te vertrouwen.
Maar onderzoek toont ook iets anders aan: wanneer trauma wordt herkend en kinderen benaderd worden vanuit een traumabril maakt dit een enorm verschil, niet alleen op het gedrag van kinderen, maar ook op hun verdere leven.
Na deze nascholing...
- kan je trauma-alert zijn en kijk je vanuit een traumabril;
- kan je trauma herkennen en weet je wat de impact is van trauma op de ontwikkeling, het gedrag en de leerprestaties van leerlingen;
- leer je veerkracht en zelfregulatie bij leerlingen met trauma vergroten;
- heb je tools en voel jij je zelfzekerder om leerlingen met trauma in je klas of op school te benaderen.