Van prutsen en prullen in de kleuterklas tot ‘topsport van je vingers’: vloeiend schrijven zonder pijn, je veters strikken of werken met een passer. Zonder een goede, fijne motoriek is het best lastig op school.
In deze vorming bekijken we:
- Hoe de fijne motoriek zich ontwikkelt?
- Hoe je kan observeren of de ontwikkeling vlot verloopt?
- Hoe je de fijne motoriek van de kinderen in kaart kan brengen?
- Hoe je de ontwikkeling van de fijne motoriek in de basisschool kan stimuleren met speelse materialen?
- Hoe je concrete remediëringsdoelen kan opstellen?
Na deze nascholing kriebelen je eigen vingers: je kan meteen aan de slag om met kosteloze materialen een hele koffer vol te ontwikkelen! Deze koffer kan je op verschillende manieren inzetten in de klas: zelfstandig oefenend of gestuurd.
De nascholingen ‘richtingsgevoel’, ‘fijne motoriek’ en ‘schrijfmotoriek’ vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Docent
Cathy Crabbe
Psychomotorisch remedial teacher
Docent Motorische basisvorming aan de lerarenopleiding