Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Krachtig lesgeven in de kleuterschool met de bouwstenen voor effectieve didactiek? Jazeker!

22-01-2026
Campus Sint-Andries - Sint-Andriesstraat 2 - 2000 Antwerpen

Goed onderwijs begint bij een sterke didactiek  en dat geldt ook  voor de kleuterschool. Uit onderzoek blijkt dat de principes uit 'Wijze Lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek' ook voor kleuters zeer krachtig zijn. Effectieve didactiek is geen rocket science, maar vraagt om kennis van effectieve strategieën en een consequente toepassing ervan. 

 

Effectieve didactiek helpt om de kloof tussen kansarme en kansrijke kleuters te dichten en het groeipotentieel van alle kinderen te verhogen. Met  deze didactische aanpak geef je elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen.

 

De didactische principes zijn gebaseerd op bevindingen uit twee wetenschapsvelden, de cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies, en zijn toepasbaar voor kleuters van verschillende leeftijden en met diverse achtergronden en voorkennis.

 

Tijdens deze vorming ontdek je hoe je als kleuterleerkracht met deze didactische principes  een groot verschil kunt maken. Je leert hoe je voorkennis activeert gevolgd door een  duidelijke instructie met voorbeelden, hoe je je activiteiten in de tijd spreidt en bovendien hoe je het  weer ophaalt uit het geheugen. Kortom een effectieve duurzame vorming met uitgewerkte voorbeelden om je kleuters te laten groeien ongeacht hun startniveau.

 

Wat ga je leren?  

 

  • De werking en  de cognitieve (over)belasting van het brein.
  • Bouwsteen 1 activeren van voorkennis: wat is relevante voorkennis?
  • Bouwsteen 2 geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie: een lesverloop volgens het GRRIM-model, controle van begrip, …
  • Bouwsteen 8 spreid oefening met leerstof over de tijd: korte oefenmomenten spreiden in de tijd om dit in je lange termijngeheugen vast te zetten.
  • Bouwsteen 10 gebruik toetsing als leer- en oefenstrategie:  informatie ophalen uit het lange termijn om je  geheugen te versterken je de  leerstof beter én langer kan onthouden.

 

Spreker: Les van Genegen

Doelgroep

  • Leraren uit het kleuteronderwijs, pedagogische begeleiders, zorgondersteuners, en AN leerkrachten
  • Leerondersteuners, zorgcoördinatoren en aanvangsbegeleiders die kleuterleerkrachten ondersteunen op vlak van leren en studeren (leerlingbegeleiding) en didactiek.  

 

Datum en tijd

donderdag 22 januari 2026
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: dinsdag 20 januari 2026 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 20 januari 2026 (12:00)

Programma

Prijs

Deelnemer: 140,00 EUR

Organisator

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

excel@thomasmore.be

Contactpersoon