Hoe zorg je er in al je lessen voor dat leerlingen moeilijke, abstracte begrippen, begrijpen en zelf gebruiken om zo hun taal- en kennisbasis uit te breiden? Hoe vermijd je dat lessen enkel uitmonden in leuke doelessen (hands-on) zonder dat leerlingen inzicht hebben in achterliggende principes, processen of verschijnselen (minds-on)?
In deze sessie maak je kennis met de pijlers van taalgericht (vak)onderwijs. Niet alleen taalzwakke leerlingen profiteren van deze aanpak, ook sterke leerlingen varen er wel bij.
Een interactieve sessie waarin volgende onderwerpen aan bod komen:
- rijke contexten en vakinhoud;
- taalontwikkelende interactie;
- taalsteun;
- werkvormen en hulpmiddelen die je concreet kunt inzetten.
In deze sessie krijg je praktijktips mee naar huis. Daarnaast pas je bepaalde aspecten van taalgericht lesgeven effectief toe tijdens de sessie. Je vertrekt vanuit een les die je zelf meebrengt en ter plaatse omvormt tot een taalgerichte (vak)les. De sessie wordt in co-teaching gegeven door een docent taal en een docent van een niet-taalvak.
Docent
Elena Schutjes en Lieveke Hellemans
Docent Nederlands en docent biologie en wiskunde
Lerarenopleiding Thomas More