Elke dag zit gevuld met heel wat activiteiten. Vaak met dingen die we leuk vinden en graag doen, maar soms met heel wat minder boeiende zaken. Omdat het moet. Of toch niet? Waarom doen mensen eigenlijk wat ze doen? Waar halen we onze motivatie vandaan? Tijdens deze inspiratielezing krijg je een heldere blik in de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000) en leggen we natuurlijk meteen uit wat dit betekent voor leerlingen met autisme, want ook bij hen duiken wel eens motivatiemoeilijkheden en weerstand op.
Het kader van de zelfdeterminatietheorie biedt een heleboel inspiratie om als (onderwijs)begeleider aan de slag te gaan. De tips die je in deze lezing krijgt, focussen vooral op hoe je motivatie kan verhogen en weerstand kan aanpakken.
- Zijn beloningen zinvol of net niet?
- Moeten we alles leuk maken?
- Hoe leg je uit waarom sommige activiteiten echt wel belangrijk zijn?
- Welke visualisaties hebben een effect op motivatie?
Voorkennis over het autistisch denken wordt verwacht. Als doelgroep houden we in deze vorming lagereschoolkinderen en jongeren met een (rand)normale begaafdheid voor ogen.
Kobe Vanroy gaf jarenlang les aan normaal begaafde tieners met autisme en coacht jongeren in verschillende levensdomeinen. Momenteel focust Kobe zich binnen Sterkmakers in autisme op laagdrempelige projecten en opleidingen die inclusie van mensen met autisme nastreven. Door de jaren heen specialiseerde hij zich steeds meer in autistisch denken, onderwijs, motivatie, oplossingsgericht werken en sociale cognitie. Kobe Vanroy is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland. Hij leverde al verschillende bijdrages tijdens grote congressen in Vlaanderen, Nederland, Engeland, Schotland, Zweden...
Verwacht geen mirakels, maar eerlijke strategieën om autismevriendelijk te werken aan motivatie.