Soms barst een kind in je klas uit als een vulkaan of implodeert het. Soms zie je het aankomen, soms overvalt het je. Wat schuilt er achter dit gedrag? Welke signalen heb je gemist? En vooral: hoe kan jij als leerkracht bijdragen aan rust, veiligheid en verbinding?
Gedrag is taal. Kinderen die ‘ontploffen’ laten vaak zien wat ze niet onder woorden kunnen brengen. Chronische stress, trauma, onzekerheid of een gebrek aan emotionele veiligheid kunnen de ondergrond zijn waarop probleemgedrag ontstaat. Door met een traumasensitieve bril te kijken, zie je niet alleen het gedrag, maar ook de oorzaak erachter en krijg je handvatten om écht te helpen.
Wat ontdek je in deze vorming?
- 🔹 Waarom kinderen ‘ontploffen’ of ‘imploderen’, hoe trauma en stress hun gedrag beïnvloeden.
- 🔹 De impact van onveilige situaties op de ontwikkeling en het leren van (jonge) kinderen
- 🔹 Hoe jij als leerkracht een veilige haven kan zijn door hun gedrag beter te begrijpen en te zorgen voor veiligheid en voorspelbaarheid 🔹 Hoe je de veerkracht van kinderen vergroot en hen helpt grip te krijgen op hun emoties.
- 🔹 Zelfzorg voor leerkrachten: hoe zorg je goed voor jezelf terwijl je er bent voor je leerlingen?
- 🔹 Tips & tricks om in te zetten op de klasvloer
kijken door een traumabril komt iedereen in de klas ten goede!