Een groep die roddelt over elkaar, die steeds ruzie maakt?
Een groep die moeilijk kan samenwerken?
Een groep waar weinig vertrouwen heerst?
Of een groep die het de leerkracht knap lastig maakt?
Herkenbaar?
Allereerst staan we stil bij de dynamiek die er in een groep mogelijk kan leven. Zo krijgen we zicht op sterktes en valkuilen van bepaalde klassen. Het accent binnen deze vorming ligt op weer verbinding maken binnen een (klas)groep. We kijken zeer concreet hoe we de groepsgeest weer kunnen aanwakkeren bij conflicten, bij pesterijen, bij moeilijk gedrag. We leren oefeningen aan waarbij kinderen leren weer het positieve in elkaar te zien zodat ze elkaar weer kunnen vertrouwen. Via complimenten en verbinding worden het weer groepen om van te snoepen…
Na deze nascholing kan je...
- groepsdynamieken herkennen en in kaart brengen;
- herstelgericht werken bij conflicten, pesten, moeilijk gedrag;
- verbindende werkvormen toepassen ter ondersteuning van de groepssfeer.