Een aanzienlijk deel van de anderstalige nieuwkomers is laaggeletterd, niet-of laaggeschoold, anders- of analfabeet... Deze steeds groeiende groep kinderen heeft weinig baat bij de beschikbare lesmethodes gericht op geletterde leerlingen. Het is een uitdaging om hen in een schoolse context mee te krijgen en de juiste inhoud te bieden.
Tijdens de vorming:
- Verwerf je inhoudelijke achtergrond over alfabetisering voor anderstaligen.
- Leer je alfasensitief werken en een veilig klasklimaat creëren.
- Leer je aandacht besteden aan lees- en schrijfvoorwaarden.
- Krijg je een waaier aan werkvormen om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.
- Maak je kennis met verschillende methodieken, interessant lesmateriaal, diverse evaluatiemogelijkheden en digitale hulpmiddelen voor deze doelgroep.
- Ga je zelf aan de slag met de aangeboden informatie om lesmateriaal te ontwikkelen.
Na het volgen van deze nascholing heb je als deelnemer een breed referentiekader en kan je in je klas actief met de aangereikte werkvormen aan de slag gaan. Geletterdheid, taalvaardigheid, omdenken en buiten de (schrijf)lijntjes gaan met leerlingen die niet altijd uit de standaardboekjes leren. Graag delen Evy & Stephanie, twee gepassioneerde alfaleerkrachten, hun expertise, vakidiotie maar vooral onvoorwaardelijke liefde voor het werken met deze doelgroep.