Kinderen met een leer- of ontwikkelingsstoornis staan voor een uitdaging in hun ontwikkeling. Vaak beïnvloedt de stoornis ook hun zelfvertrouwen. Als je deze kinderen behandelt, hoor je waarschijnlijk dagelijks uitspraken als: ‘Dat lukt me toch niet’, ‘Ik heb dyslexie en kan dus niet lezen’, ‘Het heeft geen zin om tafels te oefenen, want ik heb dyscalculie’. Alleen maar zeggen dat ze het wél kunnen, levert doorgaans niet veel op.
Wat kan je dan wel doen als logopedist? Hoe kan je deze overtuigingen, die bij een vaste mindset horen, ombuigen naar een groeimindset? Hoe kan je kinderen stimuleren tot groeidenken?
Tijdens deze vorming kijken we naar de minsettheorie beschreven door Prof. Carole Dweck en haar collega’s. Daarnaast maak je kennis met een aantal laagdrempelige, helpende interventies gebaseerd op deze theorie. Je maakt kennis met de boeiende wetenschap van de positieve psychologie.
Spreker:
Anke Van Oevelen, logopedist privépraktijk en docent Thomas More
Doelgroep:
Logopedisten
Praktische informatie
Maximale groepsgrootte: 12