Een leraar heeft het niet altijd onder de markt. In de klas ontmoet hij leerlingen die het hem knap lastig maken. Ze storen de les, negeren regels en afspraken en moeten tot de orde worden geroepen. Anderzijds zijn er stille, angstige en teruggetrokken leerlingen waar hij zich zorgen over maakt. Zij kampen met een dipje, worden gepest of lijden onder de situatie thuis. Over al deze leerlingen wordt er in scholen gepiekerd en overlegd.
In deze interactieve nascholing:
- geven we geen opsomming van recepten/tips voor de begeleiding van leerlingen;
- kiezen we voor een kader dat leraren helpt om perspectief te brengen in schijnbaar vastgelopen onderwijsleersituaties;
- vragen we ons niet af wat er mis is met de leerling;
- gaan we na hoe interacties tussen leraren, leerlingen en ouders kunnen verbeteren;
- vertrekken we van een beschrijving van gedragsproblemen in de klas en geven we stap-voor-stap aan hoe je die moeilijkheden systematisch in kaart brengt.
Wil je leren hoe je de ernst en complexiteit van deze situaties in de klas kan taxeren en welke ondersteuning de leerling binnen en buiten de klas nodig heeft? Schrijf je in!