"Wat een drukte op de speelplaats!" "Hoe ga ik die bewaking overleven?" "De kinderen vervelen zich tijdens de pauze."
Zijn dit vragen die de leraarskamer bereiken op jouw school? Hoe zorgen we dat alle kinderen tot spel komen of rust vinden tijdens de pauze?
Tijdens deze vorming gaan we op zoek hoe we jouw speelplaatsgebeuren kunnen optimaliseren zodat kinderen én leerkrachten zich goed voelen op de speelplaats. Laten we inzetten op gedeelde verantwoordelijkheid van kinderen en leerkrachten, boeiende spelprikkels aanbieden en ruimte laten om ook groen toe te laten op onze speelplaats. Krijgen gevoelens en conflicten ook een plaats?
Breng zeker een foto mee van jouw lievelingsplekje op de speelplaats.
Met praktische voorbeelden en ideeën ga je na deze studiedag naar huis om zo aan een gedeeld speelplaatsbeleid te werken.
Doelstellingen
Tijdens deze nascholing:
- ontwikkel je een visie rond een gedragen speelplaatsbeleid.
- krijg je handvatten om je eigen speelplaatsbeleid onder de loep te nemen, te waarderen en te versterken
- kan je met laagdrempelige initiatieven en vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid snel starten met het optimaliseren van je speelplaats.