De wetenschap is ondertussen zeer duidelijk: opgroeien in kansarmoede beïnvloedt de ontwikkeling van de hersenen en daardoor ook de wijze waarop deze kinderen leren. Het is belangrijk voor de leerkracht om hiermee rekening te houden tijdens het voorbereiden en vormgeven van de lessen.
Deze vorming is opgebouwd uit twee delen:
Het eerste deel van de dag onderzoeken we:
- welke thema’s kinderen in kansarmoede het sterkst beïnvloeden in hun ontwikkeling;
- hoe dat gebeurt en welke de gevolgen ervan zijn op het leren.
In het tweede deel geven we aan de hand van 10 praktijktips antwoorden op de vragen:
- welk soort onderwijs kinderen die opgroeien in kansarmoede nodig hebben om hun aangeboren ontwikkelingsmogelijkheden maximaal te kunnen ontplooien;
- wat de gevolgen voor ons werk als leraren zijn om deze kinderen een eerlijke kans te bieden.
Verneem meer over onderzoek waarin gezocht werd naar enerzijds de cognitieve mogelijkheden van deze kinderen en anderzijds naar wat in de dagdagelijkse praktijk werkt, zowel in kleuter- als in lager onderwijs. Ontdek welke de onderwijskenmerken zijn waardoor het leren van kinderen in kansarmoede lukt, zonder toe te geven aan de eisen die het onderwijs stelt!