Ervaar jij soms ook dat…
… leerkrachten gemotiveerd starten, maar gaandeweg minder enthousiast worden voor extra taken of vernieuwingen?
… bepaalde verplichtingen eerder als ‘moeten’ dan als ‘willen’ voelen?
… de betrokkenheid in je team afneemt, en het steeds moeilijker wordt om iedereen op één lijn te krijgen?
Goede motivatie komt niet vanzelf – maar als school kan je hierin een belangrijke rol spelen. Wanneer je bewust inzet op de ABC-behoeften van je team – Autonomie, Betrokkenheid en Competentie – groeit niet alleen het werkplezier, maar ook de kwaliteit van het onderwijs.
Wat levert dit op?
• Meer eigenaarschap bij leerkrachten: ze voelen zich gehoord en gewaardeerd
• Grotere betrokkenheid binnen het team, wat samenwerking en een positieve sfeer bevordert
• Meer vertrouwen en groeimogelijkheden, waardoor leerkrachten hun talenten ten volle benutten
• Een duurzame motivatiecultuur, waarin leerkrachten en leerlingen met goesting blijven leren en werken.
In deze opleiding combineren we een coachende houding met de zelfdeterminatietheorie en ontdek je hoe je als school de omstandigheden kan creëren om motivatie niet alleen te behouden, maar ook te versterken. We vertalen de theorie naar concrete acties waarmee je meteen aan de slag kan.