Als leraar kiezen we tijdens onze instructie voor kansrijke aanpakken om de kennis van onze leerlingen aan te vullen en bij te sturen.
Wanneer leerlingen tijdens meer zelfstandige oefenmomenten (in de klas of daarbuiten) aan de slag gaan met de leerstof, staan ook zij voor keuzes over hun leerproces:
- Hoe plan ik deze opdracht best in?
- Welke doelen stel ik voorop?
- Welke leerstrategieën zet ik in?
- Hoe kan ik mezelf evalueren?
- Wat doe ik als ik afgeleid raak?
Die zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen ze niet vanzelf, daar hebben ze expliciete instructie voor nodig, met vooral veel oefenkansen en feedback. Op die manier krijgen leerlingen meer inzicht in hoe leren werkt. In deze vorming staan we stil bij de verschillende componenten van zelfregulerend leren en bespreken we veel voorbeelden van hoe je als leraar, toegepast op jouw leerstof, kan inzetten op zelfregulerend leren.
Tijdens deze vorming…
- licht de lesgever het cyclische proces van zelfregulerend leren en de verschillende componenten toe;
- worden een aantal misconcepties rond zelfregulerend weerlegd;
- leer je hoe je impliciet, maar vooral expliciet, zelfregulerende vaardigheden kan aanleren in je klas.