We staan stil bij de manier waarop mensen met autisme spectrumstoornis leren over zichzelf.
Ze stellen zelf ook vragen bij hun diagnose en worstelen soms met hun zelfbeeld. We belichten valkuilen en voorwaarden om tot psycho-educatie over te gaan. Het centrale doel van psycho-educatie is om personen met autisme zelfkennis bij te brengen, kennis van (het eigen) autisme en hoe ermee om te gaan.
In deze vorming beantwoorden we vragen als:
- Wanneer we de diagnose kunnen bespreken en hoe we dit kunnen aanpakken.
- Waarom het beter is om de diagnose wel of niet ter sprake te brengen.
- Wie welke rol opneemt in psycho-educatie.
- Hoe je aan psycho-educatie kan doen, bijvoorbeeld via bepaalde hulpmiddelen.
Thomas Fondelli werkt o.a. voor Autisme Centraal en geeft lezingen in binnen- en buitenland. Hij is auteur van verschillende boeken en werkt als psychotherapeut in een eigen praktijk. Wil jij personen met autisme en hun omgeving versterken via psycho-educatie? Dan nodigen wij jou graag uit voor deze lezing.