We willen als lerarenopleiding Thomas More Mechelen – Antwerpen starten met een blended opleidingstraject voor beginnende leerkrachten zonder onderwijsdiploma en bieden hen daarmee een houvast tijdens het uitdagende eerste jaar voor de klas.
De startende leerkracht wordt geconfronteerd met vele “eerste keren”. Het opleidingstraject biedt een antwoord op de vraag “hoe je het deze eerste keren op een slimme manier aanpakt?” en is logischerwijze een mooie mix van didactische en pedagogische skills. Zo voelt de startende leerkracht zich gesterkt in aanloop naar een lerarenopleiding.
De opleiding is opgevat als online lerend netwerk, waarin we een combinatie aanbieden van inhoudelijke input op digitale leerpaden, intervisies en coaching.
- Startende leerkrachten kunnen de inhouden op eigen tempo verwerven via het doorlopen van de digitale leerpaden.
- Tijdens de online intervisies kunnen deelnemers uitwisselen met collega-starters en ervaren lerarenopleiders.
- Waar nodig kunnen deelnemers een individueel coachingsgesprek aanvragen.
- In de afrondingsfase van het opleidings-traject komt de lerarenopleider op klasbezoek en neemt deze tijd voor een uitgebreid feedback- en reflectiegesprek.
Bij positieve beoordeling (kwalitatieve lesvoorbereiding en lesuitvoering) krijgt de starter een certificaat met vermelding van de behaalde doelstellingen
én laten we deze kennismaken met ons onderwijsaanbod.
Inhoudelijke doelen:
- De eerste lessen ontwerpen
- Gouden weken
- Klasmanagement
- Aanpak ordeverstorend gedrag
- Feedback en de eerste toetsen
- Het eerste oudercontact
- Het uitschrijven van rapporten
- enz.
Onze troeven:
- Blended formule: laagdrempelig – vergroot praktische haalbaarheid in combinatie met nieuwe job als leerkracht.
- Kwalitatieve inhoud: bundeling van effectieve didactiek en pedagogiek
- Doelgericht: de vooropgestelde doelen moeten op het einde van het traject kunnen afgevinkt worden.
- Trajectspecifieke aanpak tijdens intervisiemomenten: uitwisseling binnen de trajecten kleuter, lager en secundair.
- Vraaggestuurd: mogelijkheid tot formuleren van ondersteuningsnoden en aanvragen van individueel coachingsgesprek.
- Praktijkgerichte feedback op de werkvloer.
- Mogelijkheid tot vrijstellingen: voorafname op lerarenopleiding
- Combinatie met Start to teach ter verdieping is (betalend) mogelijk (instap februari)
Timing:
Schooljaar 24-25: gratis aanbod
- Start begin november
- Latere instap mogelijk – deelnemers krijgen toegang tot de reeds aangeboden digitale inhouden.
- Deelname mits toestemming voor het genereren van authentiek (beeld)materiaal in functie van verder uitwerken van digitaal leerpad.
- Stapsgewijze uitwerking van digitale leerpaden.
Schooljaar 25-26: betalend aanbod
- Kick off on campus eind augustus ‘25
- Latere instap blijft mogelijk – deelnemers halen in wat ze reeds gemist hebben.