De opdracht van een zoco spreidt zich over verschillende niveaus. Hoe werk je een goed zorgbeleid uit en houd je het haalbaar voor jezelf? Hoe betrekken we iedereen bij het zorgbeleid zodat het niet enkel de zoco is die verantwoordelijk is? Op dag één bekijken we waar we al staan als school en hoe we tot een gedragen zorgbeleid kunnen komen.
Vaak fungeert de zoco als probleemoplosser en blijft het bij brandjes blussen. De fundamentele opdracht van de zorgcoördinator is echter klasleerkrachten sterker maken zodat ze vaardig worden in het omgaan met alle zorgen en noden van de kinderen in hun klas. En dan zijn ‘snel een oplossing geven’ of ‘brandjes blussen’ niet meer aan de orde. Tijdens dag twee bekijken we het luik overleg en coachen.
Samen met andere zorgcoördinatoren reflecteren we op de eigen opdracht om samen expertise op te doen en te delen met elkaar, met tal van tips voor de zorgcoördinator. Netwerken staat hier centraal.
Doelstellingen
Na deze vorming…
- kan je verduidelijken wat een geïntegreerd zorgbeleid inhoudt en welke rol elke participant (leerkracht, directie, zoco) daarin speelt;
- weet je dat de rol van de zoco ook de klasleraar ondersteunen is (coachen);
- kan je met tools de zorgwerking op de eigen school evalueren.