Kleuters leren door te spelen. Maar is spelen ook leren? In deze vorming leggen we de focus op het begeleiden van vrij spel. Meespelen als volwaardige activiteit; maken we daar tijd voor? Hoe doelgericht spelen kleuters in een hoek, hebben ze spelideeën en is er spelevolutie merkbaar? Welke interessegebieden komen er aan het licht en hoe kan je als leerkracht hierop inspelen om de spelkwaliteit én het leerrendement gaandeweg te verhogen?
Geloven in de kracht van doelgericht hoekenwerk, tijd nemen voor observaties en gerichte spelimpulsen staan hierbij centraal. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal leggen we de basis voor het verkennen, verbinden en verrijken van vrij spel. Spelplezier en hoge betrokkenheid verzekerd!
Na deze vorming…
- heb je inzicht in het belang van betrokken spel in de hoeken;
- kan je de kwaliteit van het spel meten;
- heb je ontdekt hoe je op diverse manieren het vrij spel van de kleuters kan verrijken.