Conflicten horen bij het leven, maar het is niet altijd makkelijk om er zelf uit te geraken. Dat geldt zeker ook voor kinderen.
Ruzies die niet opgelost geraken kunnen een negatieve domper zetten op relaties tussen kinderen en de sfeer in de klas.
Het hersteldenken biedt een aantal boeiende kapstokken om in de praktijk met conflicten tussen kinderen aan de slag te gaan.
In deze cursus verwerf je inzicht in de complexiteit van conflicten bij kinderen:
- Waar draaien conflicten tussen kinderen om? Niet alleen de inhoud, maar ook hun onderlinge relatie is belangrijk!
- Wanneer kom je als leerkracht tussen, wanneer laat je het aan de kinderen over? En als je tussenkomt, wat is dan je rol? Een disciplinerende versus herstelgerichte aanpak: waarom kiezen voor herstelgericht werken?
- Wat betekent herstelgericht hanteren van conflicten concreet? De basishouding: meerzijdige partijdigheid.
- Het inoefenen van specifieke vaardigheden: luisteren naar gevoelens en behoeften, oplossingen genereren, bemiddelen in duo’s en in (kleine) groep.
- Mogelijke problemen, zoals conflicten die blijven aanslepen, kinderen die conflicten niet willen oplossen, machtsverschil en beginnend pestgedrag herstelgericht aanpakken.
We gebruiken beeldmateriaal en concrete vaardigheidsoefeningen om het geheel te vertalen naar de praktijk.
Wil je leren hoe je kinderen kan ondersteunen bij conflicten, gebaseerd op een herstelgerichte visie? Schrijf je in!