Werken aan veerkracht en de mindset van leerlingen.
De afgelopen jaren is de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck ook in België steeds bekender geworden. Dat is goed nieuws, want deze krachtige theorie is een echte meerwaarde voor ons onderwijs. Ze doet jou als leerkracht of directie op een andere manier kijken naar leerlingen, collega’s en jezelf.
Growth Mindset focust op proces en groei. Daardoor zijn leerlingen veel gemotiveerder, durven ze uitdagingen aan te gaan en hebben ze meer zin in leren.
Een Growth Mindset helpt kinderen en volwassenen het beste uit zichzelf te halen. Hier speelt het onderwijs een cruciale rol: wil een kind zijn mogelijkheden, vaardigheden en talenten (levenslang) optimaal benutten, dan is het van belang dat hij of zij een Growth Mindset ontwikkelt.
Hoe doe je dat? Hoe zet je als school of leerkracht deze krachtige theorie om in de praktijk? Hoe herken je de mindset van je leerlingen en help je hen om een Growth Mindset te ontwikkelen? Op een interactieve manier verdiepen we ons in de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck . Door kennis over de hersenen, leren om te gaan met falen en uitdagingen en bewust te worden van de waarde van feedback, wordt de basis gelegd om van jouw school een Growth Mindset-school te maken. En zo het beste te halen uit elke leerling, elke collega … en jezelf!
Tijdens deze sessie wordt de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck op een kritische manier onder de loep genomen. We gaan dieper in op meest recent onderzoeken, op de kracht van Growth Mindset en de mythes rond Growth Mindset.
Na deze nascholing...
- heb je kennis over de Growth Mindset-theorie;
- herken je de mindset bij jezelf en de kinderen in je klas.;
- krijg je tips en tools om aan de slag te gaan met Growth Mindse.;
- kan je op een kritische manier met de Mindset-theorie aan de slag.