Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Effectief voorbereidend leesonderwijs (ELODIE)

12-02-2026
Campus Sint-Andries - Sint-Andriesstraat 2 - 2000 Antwerpen

Geef élk kind een sterke leesstart!

 

We weten uit onderzoek dat een sterke voorbereidende taal- en leesstart noodzakelijk is om alle kinderen goed voorbereid aan het formele leesonderwijs te laten beginnen. Goed kunnen lezen is immers noodzakelijk voor de schoolse ontwikkeling, maar ook om later volwaardig deel te kunnen nemen aan de maatschappij.  De startpositie van kinderen hangt daarbij sterk af van de kansen die ze al op vroege leeftijd krijgen om omringd te worden met geschreven en gesproken taal en kennis te maken met klanken en letters.  

Om van alle kinderen in Vlaanderen sterke en gemotiveerde lezers te maken is kwaliteitsvol voorbereidend taal- en leesonderwijs in onze scholen dan ook cruciaal.

Effectief voorbereidend taal- en leesonderwijs in de kleuterschool stimuleert alle kinderen optimaal, en risicolezers in het bijzonder. Daarbij vertrekken we van een brede visie op leesvaardigheid, waarin we de technische aspecten van voorbereidend lezen (bv. foneem bewustzijn en letterkennis) in nauwe samenhang zien met andere onderdelen van taalverwerving (bv. woordenschat en taalbegrip).  

 

In deze sessie wordt de theorie telkens aangevuld met ta(a)lrijke praktijkvoorbeelden en mogelijkheden om tot interactie te komen om zo de vertaling naar de eigen praktijk te stimuleren.

 

Spreker: Maxime Bultheel

Doelgroep

Leraren kleuteronderwijs

Datum en tijd

donderdag 12 februari 2026
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: dinsdag 10 februari 2026 (12:00)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 10 februari 2026 (12:00)

Programma

Prijs

Deelnemer: 140,00 EUR

Organisator

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

Expertisecentrum Onderwijs en Leren

excel@thomasmore.be

Contactpersoon