Vormingscentrum Onderwijs Kempen

‘Images to the Rescue’ - een visuele ‘interface’ voor literaire teksten in de EFL-les

25-03-2025
Campus Vorselaar - Lepelstraat 2 - 2290 Vorselaar

De eindtermen en leerplandoelen voor Engels noteren tegenwoordig ook literaire teksten met stip. En daar zijn we blij om. Vele leerlingen kunnen bij deze tekstsoorten echter wel een opstapje of een steun in de rug gebruiken. Een visuele ‘interface’ kan leerlingen helpen om hun gedachten en gevoelens bij deze teksten uit te drukken of ze onder woorden te brengen.

 

De beoogde leerdoelen in deze interactieve vorming zijn:

  • De doelen bij literaire teksten situeren in de eindtermen en de leerplannen;
  • Het gebruik van visuele reacties verantwoorden;
  • Analoge en digitale middelen voor een visuele ‘interface’ verkennen;
  • Een visuele reactie inzetten om taalgebruik bij leerlingen te stimuleren; om leerlingen hun gevoelens bij en hun beleving van literaire teksten te laten verwoorden.

 

Hopelijk is ons eigen leesplezier de belangrijkste ‘persuader’ om leerlingen in contactte brengen met literaire teksten. Een 21e-eeuwse beleving en aanpak is er echtervaak een van ‘multicoding’. Waarom dan niet het visuele omarmen in de taalles en het als een hefboom inzetten om het leesplezier en de literaire beleving van leerlingen te ondersteunen?

 

Docent

Werner Stijnen

Lerarenopleider Engels en TEFL-vakdidactiek; stagebegeleider Thomas More

Doelgroep

Leraren Engels Eerste graad

Datum en tijd

dinsdag 25 maart 2025
13:30 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: zondag 23 maart 2025 (13:30)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 11 maart 2025 (13:30)

Programma

Prijs

Deelnemer: 60,00 EUR

Contactpersoon