De eindtermen en leerplandoelen voor Engels noteren tegenwoordig ook literaire teksten met stip. En daar zijn we blij om. Vele leerlingen kunnen bij deze tekstsoorten echter wel een opstapje of een steun in de rug gebruiken. Een visuele ‘interface’ kan leerlingen helpen om hun gedachten en gevoelens bij deze teksten uit te drukken of ze onder woorden te brengen.
De beoogde leerdoelen in deze interactieve vorming zijn:
- De doelen bij literaire teksten situeren in de eindtermen en de leerplannen;
- Het gebruik van visuele reacties verantwoorden;
- Analoge en digitale middelen voor een visuele ‘interface’ verkennen;
- Een visuele reactie inzetten om taalgebruik bij leerlingen te stimuleren; om leerlingen hun gevoelens bij en hun beleving van literaire teksten te laten verwoorden.
Hopelijk is ons eigen leesplezier de belangrijkste ‘persuader’ om leerlingen in contactte brengen met literaire teksten. Een 21e-eeuwse beleving en aanpak is er echtervaak een van ‘multicoding’. Waarom dan niet het visuele omarmen in de taalles en het als een hefboom inzetten om het leesplezier en de literaire beleving van leerlingen te ondersteunen?
Docent
Werner Stijnen
Lerarenopleider Engels en TEFL-vakdidactiek; stagebegeleider Thomas More