Inhoud
In het kleuteronderwijs worden we hoe langer hoe meer geconfronteerd met peuters/kleuters die het Nederlands niet beheersen. Het is via het geleidelijk beheersen van 'nieuwe' taal dat kinderen greep krijgen op de (school)wereld en zich verder kunnen ontwikkelen. Via een rijk aanbod en veel interactie met het accent op ‘spreken’, verruimen kinderen hun woordenschat.
Maak hiervoor kennis met Go4ty en de bijhorende materialen, spelletjes, pictogrammen ... Ontdek ‘taaldozen’ en andere methodes uit de collectie van docAtlas voor het aanbieden van meer woordenschat.
In de voormiddag komen volgende thema's aan bod:
- inzicht in de stappen van taalverwerving bij anderstalige leerlingen/ kleuters;
- verschillende methodieken voor het aanbrengen van woordenschat bij anderstalige leerlingen/ kleuters;
- inzicht in de GO4ty methode en hoe je die kan omzetten in de klaspraktijk.
Go4ty is een lijst van 40 woorden die de basis vormt waarop (anderstalige) instappers verder kunnen bouwen met meer woordenschat. De beheersing van die 40 woorden vraagt expliciete, gerichte en intensieve aandacht van de leraar. Kinderen begrijpen deze in een drietal weken, mits de begrippen op een functionele manier in de dagelijkse klaspraktijk worden gebruikt.
In de namiddag maken we samen verschillende GO4ty spellen.
Lottospel
Hengelspel
Praatplaat
Ganzenbordspel
Zinnen maken
Bovendien krijg je nadien alle overige bestanden uit de GO4ty doos digitaal mee naar huis.
Doelgroep
Leerkrachten kleuteronderwijs en zorgcoördinatoren.
Spreker
Marleen Peeters heeft ervaring als kleuterleerkracht en in het coachen van onderwijzers en het ontwikkelen van materiaal voor anderstalige nieuwkomers. Ze werkt als zorgcoördinator en is auteur van het spel 40 op een rij.