Hoe komt het dat de ene klasgroep een leuke bende wordt, en in een andere groep al na enkele weken een ongezellige en grimmige sfeer hangt?
In deze cursus staan we stil bij wat zich afspeelt tussen leerlingen onderling en hoe dat hun functioneren als groep beïnvloedt. Samen gaan we op zoek naar handvatten voor de leerkracht om een klasgroep te ondersteunen om een aangename, veilige groep te worden en/of een slecht functionerende groep terug op de rails te krijgen.
Volgende aspecten komen aan bod:
- Tien bouwstenen voor een positief klasklimaat
- Beschrijving van een aantal groepswetten en inzicht in hoe groepsdynamiek positief of negatief kan evolueren
- Het ombuigen van een negatief groepsproces: valkuilen en hoe ze te voorkomen.
- Versterken van wat (een beetje) goed loopt
- Leerlingen mee verantwoordelijk voor het klimaat
- Verhogen van de sociale veiligheid in de groep
- Aandacht voor leerlingen die uit de boot vallen en kliekjesvorming
- Het vermijden van een machtsstrijd met een groep
- Als team samenwerken met collega’s en ouders om de sfeer in een klas te verbeteren
Op het einde van deze cursus:
- heb je inzicht in een aantal groepsdynamische principes en kan je ze herkennen in je eigen klasgroep;
- beschik je over een aantal interventiestrategieën om een klasgroep, waarin de sfeer negatief is, positief te beïnvloeden;
- heb je een beter zicht op je eigen invloed op een klasgroep en kan je deze invloed als dat nodig is bijsturen.
Ons doel is te onderzoeken wat Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voor jou kan betekenen. We passen de tools en basishouding meteen toe op jouw ervaringen.