Interactieve digitale workshop
Flipping the classroom is een organisatievorm van onderwijs die in deze digitale tijden opgang maakt. Het concept is eenvoudig uit te leggen: de leerkracht vervangt het ‘klassieke’ lesgeven en laat de leerlingen de te behandelen leerstof voor de les zelfstandig verwerven. Hierdoor komt er tijdens de lesuren tijd vrij om vragen te beantwoorden en kan er meer aandacht besteed worden aan het verwerken van de leerstof. Flipping the classroom zet de leraar meer in als coach en opent ook heel wat mogelijkheden naar binnenklasdifferentiatie.
Volgende aspecten komen aan bod:
- Is het in de praktijk zo eenvoudig als het lijkt?
- Wat kan het allemaal inhouden?
- Hoe pakken we dit als leraar concreet in ons vak aan?
- Wat houdt de zelfdeterminatietheorie in? En wat met het eigenaarschap van leerlingen?
- Welke digitale hulpmiddelen kunnen ingezet worden?
- Wat leert onderzoek ons over deze manier van lesgeven?
- Wat is de meerwaarde van deze omgekeerde les?
- Wat zijn aandachtspunten? Al deze vragen passeren de revue.
Je leert een aantal praktijkvoorbeelden kritisch analyseren en je maakt voor je eigen onderwijsvak een ontwerp i.f.v. ‘flipping the classroom’.