In het schooljaar 2025-2026 biedt het expertisecentrum meerdere opleidingen aan om experten op te leiden binnen uw school. Om verbetertrajecten op school goed te laten landen, heeft het beleidsvoerend team een inhoudelijke voorsprong nodig op het korps. Deze opleiding neemt het beleidsvoerend team op uw school mee in de kern van goed onderwijs: wat moet u bijvoorbeeld weten over leren, gedrag, didactiek en curriculum? En hoe kan u inzetten op sterk leiderschap?
Voor wie
Schoolleiders, beleidsondersteuners, beleidsmakers, pedagogisch begeleiders en interne begeleiders
Inhoud
Deze opleiding focust op onderwijskundig leiderschap en dus op het leren op school. Het gaat over het creëren van randvoorwaarden voor effectief lerarengedrag in de klas met als doel het verbeteren van de resultaten van de leerlingen.
In deze opleiding bouwt u kennis op over hoe leren werkt en wat dit betekent voor het beleid rond gedragsmanagement op school, effectief lesgeven en het belang van kennisrijke curricula. Daarnaast leert u wat de kansrijke elementen van een effectieve implementatie zijn, hoe u ze monitort en opvolgt en begeleiden we u in het ontwikkelen van een eigen implementatieplan om een duurzame kwaliteitscultuur op school neer te zetten.
De blended opleiding is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies, én ervaringen uit de praktijk. Experten die sessies geven over de theoretische inzichten, wisselen af met schooldirecteurs die hun ervaringen delen. Deelnemers kunnen ook Vlaamse of Nederlandse scholen bezoeken die deze inzichten reeds in praktijk brengen. Daarnaast omvat de opleiding ook een optioneel bezoek aan Engelse scholen, die wat dit betreft op ons vooruit lopen.
Naast het beleidsvoerend team adviseren we om binnen uw school ook professionals op te leiden binnen de essentiële thema's klasmanagement en didactiek. Ook voor hen worden verdiepende opleidingen aangeboden waarbij begeleiding bij de implementatie voorzien wordt. Deze opleidingen werden kort toegelicht tijdens het online infomoment op 12 maart 2025, en worden nadien uitgebreider toegelicht tijdens het infomoment op 26 maart 2025 om 16u voor potentieel geïnteresseerde leraren, coördinatoren ... die een inhoudelijk trekkende rol willen opnemen op vlak van klasmanagement of didactiek.
Wanneer
Oktober-juni 2025-2026
- 2 conferenties
- 22 webinars
- Optioneel: schoolbezoeken