Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe ga je om met heftige emoties of faalangst? Hoe lees je gedrag? Wat zet je in voor leerlingen met deze specifieke gedragingen, én wat voor klasgenoten? We zoomen in op de ecologie van de leerling en schrijven een “samen- verhaal”. We trachten gedrag te begrijpen vanuit ontwikkelingstaken a.d.h.v. de metafoor van de Draad (Vignero, 2021). We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt je antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk.
Deze nascholing leert je:
- gedrag en emoties herkennen binnen de draden van de emotionele ontwikkeling;
- co-regulatie, verbinding, balans nabijheid-afstand en sociale:relationele vaardigheden integreren in je omgang met kinderen/jongeren;
- kijken naar de dynamiek, kansen en hoop binnen trajecten met leerlingen;
- observeren, handelen als begeleider en inzetten van hulpmiddelen.
Kinderen/jongeren bewust maken van eigen kansen en kwetsbaarheden, hun eigen snap-mechanisme doen groeien op een integratieve en dynamische manier en ZICHZELF emotioneel herontdekken is het doel!
Op zoek naar échte antwoorden?
Karen gaat steeds op zoek naar een diepere laag van antwoorden wanneer ze noden zien bij kinderen, jongeren én leerkrachten rond gedrag dat moeilijk te verklaren valt.
Ont- schuldigen en nieuwe perspectieven aanboren om mee aan de slag te gaan, dat is haar uitdaging en missie!
Ook benieuwd naar deze frisse kijk met toolbox?