Wat maakt dat het ene kind op het ogenblik dat het de schoolloopbaan begint al een ontwikkelingsachterstand heeft t.a.v. het andere kind dat voor het overige wel over eenzelfde aanleg beschikt?
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen.
Het M.I.S.C.-concept van Prof. Pnina S. Klein geeft antwoorden.
Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op:
- De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen.
- Wat wederkerigheid betekent, wat het belang ervan is en hoe eraan kan worden gewerkt.
- Hoe je met behulp van eenvoudige tips een voortdurende verbinding met kinderen kan bekomen.
- Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan.
- Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel).
Tijdens deze studiedag maakt de deelnemer kennis met het concept van MISC en wordt via beeldmateriaal en korte oefeningen reeds aangezet om over zijn eigen interactiestijl na te denken.
Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus?