Waar is de vriendschap als we ruzie maken?
Wat zou er gebeuren als leugens eerlijk waren?
Waar woont de wind als je hem niet voelt?
Welk woord zou je geven aan een stoel waarop je niet kan zitten?
Kleuters zijn geboren filosofen. Ze beschikken over een aangeboren verwondering die een mooi aanknopingspunt vormt om te filosoferen. Filosoferen is in gesprek samen nadenken over het denken, met andere woorden het is een meta-cognitief gesprek. In deze werkvorm komen twee ontwikkelingsdomeinen samen die momenteel sterke media aandacht krijgen, namelijk taal en cognitieve ontwikkeling. Prikkelt het je nieuwsgierigheid hoe je beide ontwikkelingsdomeinen kan stimuleren in één werkvorm die zowel de zelfzekere als de meer onzekere kleuters aanspreekt? Kom dan samen met ons twee halve dagen proeven van denkprikkels en uitdagende filosofische vragen.
Tijdens de vorming gaan we dieper in op de volgende aspecten:
- het verschil tussen een filosofisch gesprek en een kringgesprek, • de meerwaarde van filosoferen met kleuters voor de taal-en de denkontwikkeling van kleuters,
- aanzetten om te filosoferen,
- het formuleren van een filosofische onderzoeksvraag,
- de Socratische methode,
- de praktische aanpak in je klas.
Na afloop van deze vorming ga je naar huis met een rugzak gevuld met filosofische vragen, filosofische gesprekstechnieken en een kant-en-klaar onderzoeksplan om mee aan de slag te gaan in je klas. Ik vraag me af hoe dat voor jou zou zijn …