Als leerlingen zelfstandig studeren, dan kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een fluostift in de aanslag. Maar zijn die strategieën wel effectief? Zorgen ze voor leerwinst op lange termijn?
Honderd jaar wetenschappelijk onderzoek naar hoe leren echt werkt, leverde een schat aan informatie op. In deze navorming gaan we dieper in op welke studeerstrategieën effectief zijn en waarom. Bovendien kom je te weten wat jij als leraar tijdens je les kan doen zodat je leerlingen hun studietijd thuis zo optimaal mogelijk invullen.
In deze navorming leer je:
- hoe een menselijk brein leert;
- welke studeerstrategieën effectief zijn en waarom;
- hoe je leerstrategieën kan aanleren;
- hoe je leerlingen kan helpen sterker te worden in zelfregulerend leren.
Tijdens deze online navorming koppelen we wetenschappelijk onderzoek aan de klaspraktijk, zodat jij als leraar, studie- of leerlingbegeleider (nog meer) kan inzetten op wat werkt.