In Vlaanderen maakt een kind op de leeftijd van 2,5 jaar een vrij bruuske transitie door van thuiscontext/kinderopvang naar kleuteronderwijs. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat deze harde transitie voor een grote groep kinderen (en hun ouders) voor stress zorgt. Hoe kunnen we onze aanpak zo aanpassen dat we daar een zachtere, tragere, duurzamere, vertrouwenwekkende overgang van kunnen maken? Hoe passen we ons wenbeleid aan als we een kindperspectief voor ogen houden? Wat betekent dit voor basisbehoeften zoals slapen, eten, rusten …? Hoe kunnen we over de muren heen de samenwerking bevorderen tussen kinderopvang, ondersteunende diensten en (kleuter)onderwijs? Hoe zorgen we voor een zorgzame leer- en speelomgeving (educare) waarbij spelen, leren en zorgen (opnieuw) één onlosmakelijk geheel vormt? Kunnen bepaalde (binnen- en buitenlandse) praktijken ons inspireren?
Na deze vorming...
- heb je inzicht in het gesplit en gefragmenteerd Vlaams systeem voor basisvoorzieningen;
- zie je in hoe belangrijk het is om vanuit een kindperspectief naar het wenbeleid te kijken;
- gaat je naar huis met frisse ideeën om in de praktijk te brengen, zowel in de eigen klas als in samenwerking met ouders, kinderopvang en andere partners.