Tijdens het zelfstandig studeren kiezen leerlingen vaak voor studeerstrategieën die comfortabel aanvoelen, zoals herlezen of markeren. Onderzoek toont echter aan dat deze strategieën weinig effectief zijn, omdat ze leerlingen niet uitdagen de leerstof actief cognitief te verwerken. Strategieën die dat wel doen, zijn vaak minder gekend en minder populair bij leerlingen. Bovendien hebben leerlingen begeleiding nodig bij het aanleren en toepassen van deze strategieën. Door als lerarenteam in te zetten op het verbeteren van de metacognitieve kennis en vaardigheden van leerlingen én leerkrachten, help je leerlingen op weg naar zelfstandig leren.
Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn blended (een deel op de campus en een deel online). Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn.