In deze sessie wisselen we ideeën uit over zinvolle activiteiten rond rijmen, woordenschat aanleren, werken vanuit een prentenboek en de aanbreng van letters.
In deze vorming komen volgende onderwerpen aan bod:
- Met behulp van coöperatieve spelvormen denken we samen na over thema’s die passen in het taalonderwijs.
- We schetsen een kader binnen het luik taalverwerving waarbij het belang van woordenschat en de noodzakelijke stappen om woordenschat te verwerven verder worden uitgediept.
- Ook bekijken we hoe leraren taal kunnen uitlokken tijdens spelmomenten, om zo op een niet-expliciete manier en binnen een veilige context kinderen aan te zetten tot spreken.
Je krijgt een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om de taalontwikkeling van kinderen te verrijken door een evenwichtig taalaanbod. Deze voorbeelden kaderen binnen de verschillende domeinen van het leerplan. Wil jij inspiratie opdoen over hoe je de taalverwerving van de kleuters in jouw klas kan ondersteunen, schrijf je dan in!
Na deze vorming…
- heb je veel concrete voorbeelden rond rijmen, letters aanbrengen, woordenschat aanleren en een prentenboek uitwerken binnen de kleuterklas
- heb je inzicht in de taalontwikkeling van kleuters en leert welke stappen er nodig zijn bij het verwerven van taal en woordenschat.
- heb je een uitgebreid beeld van concrete praktijkvoorbeelden die kaderen binnen alle domeinen van het leerplan Nederlands.