Inhoud
Kinderen leren taal door in interactie te treden. Met taalspelletjes vinden kinderen, ook minder taalvaardige, het leuk en fijn om aan het woord te komen en meer taal te ontdekken en te leren.
De vorming start met een korte inleiding over hoe je speelse taalactiviteiten kan inzetten om de taalvaardigheid van minder taalvaardige en anderstalige kinderen te stimuleren. We bekijken ook hoe je speelse werkvormen kan inzetten in je klas om leuk te differentiëren.
Interactief verkennen we dan in groepjes verschillende speeltafels met de taalspelletjes uit de collectie van docAtlas. We spelen met klassieke gezelschapsspelletjes zoals ganzenborden, memory ’s....
We proberen ook babbelspelen, zelf aangepaste draaispelen, verhalendobbelstenen op maat, beeldmateriaal, drama, liedjes en andere speelse werkvormen uit.
De klassieke vaardigheden luisteren, spreken, lezen en schrijven en woordenschatverwerving komen bij onze verkenning duidelijk aan bod.
We maken een keuze van concrete spelletjes voor de eigen (klas)praktijk.
Doelgroep
Leerkrachten, zorgleerkrachten en onthaalleerkrachten lager onderwijs.
Spreker
Marie-Claude Gevaert is expert in onderwijs aan anderstalige leerlingen en educatieve materialen.