Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet.
Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een gezelschapsspel.
Ali kan zich zeer goed concentreren bij een kringactiviteit en jouw instructies onthouden.
Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch!
Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend. Wanneer je als leerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kleuters. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen.
Tijdens deze online nascholing
- kom je te weten wat EF zijn en hoe je ze kan herkennen bij kleuters;
- ontdek je hoe je jouw EF-bril effectief kan opzetten in je kleuterklaspraktijk. We doen dit aan de hand van een verhelderend kader, filmfragmenten en concrete tools;
- laten we ons leiden door drie didactische bouwstenen: kwaliteitsvolle interacties, doelgerichte activiteiten en een ondersteunende klasorganisatie;
- maak je kennis met inspirerende didactische materialen en probeer je concrete EF-activiteiten zelf uit.
Na deze vorming
- kan je verwoorden wat executieve functies (EF) zijn en waarom deze belangrijk zijn op korte en lange termijn;
- heb je heel wat inspiratie opgedaan om kleuters doelgerichter te begeleiden via kwaliteitsvolle interacties in de klas of op school;
- weet je welke EF-activiteiten ertoe doen (kringspelletjes, prentenboeken, gezelschapsspelen, bewegingsactiviteiten...).