Begrijpend lezen is een zorgenkindje geworden: de leerlingen doen het niet zo graag en ook niet meer zo goed en teksten zijn vaak niet aangepast aan de actualiteit of aan hun leefwereld. Bovendien verwerven leerlingen onvoldoende de moeilijkere leesstrategieën, zoals een tekst samenvatten of verbanden leggen… De remedie is daarmee gegeven: werken met actuele teksten op verschillende leesniveaus, inzetten op verdiepend lezen en regelmatig en gericht leesstrategieën oefenen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze werken.
Deze workshop omvat theorie, observatie, discussie en praktische oefeningen waarbij vertrokken wordt van het aanbod van Nieuwsbegrip (www.nieuwsbegrip.be):
- Inzoomen op de didactiek van begrijpend lezen: welke leesstrategieën werken effectief? Wat is de impact van modellerend lesgeven? Wat bepaalt het niveau van een tekst voor het leesbegrip? Hoe differentiëren?
- Werken rond actuele onderwerpen: teksten op verschillende leesniveaus, stappenplannen, leesstrategieën, denkactiviteiten, tools voor het digibord, voorbeelden uit de klaspraktijk en opties voor differentiatie.
Na deze nascholing kan je...
- de mechanismen herkennen en begrijpen begrijpen die begrijpend lezen doen falen/slagen, op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten;
- lesmateriaal hanteren dat tegelijk inspeelt op de actualiteit, op diverse leesstrategieën, op verdiepend lezen en op de transfer naar lezen binnen andere leerdomeinen dan het vak Nederlands;
- via praktische oefeningen ervaren welke strategieën leerlingen een tekst beter doen begrijpen en hoe daarbij kan worden gedifferentieerd in de klas.