Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen?
Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op:
- De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen.
- Wat wederkerigheid betekent, wat het belang ervan is en hoe eraan kan worden gewerkt.
- Hoe je met behulp van eenvoudige tips een voortdurende verbinding met kinderen kan bekomen.
- Het belang van de eigen overtuigingen m.b.t. leren en ontwikkelen
- De dieperliggen opvoedingsdoelen en hoe deze kunnen worden bereikt. Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal.
Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus?
De navormingen ‘spel als motor’, ‘de jonge kleuter is een vat vol emoties’ en ‘de leraar maakt het verschil’ vormen een reeks en kan je als traject volgen.