Iedereen creatief met foto’s, video’s, muziek en tekenen op een iPad zonder betalende apps
Heel wat scholen hebben iPads aangekocht die heel wat mogelijkheden bieden. Maar halen we ook alle mogelijkheden uit deze toestellen? Ben je ook bekend met de minder voor de hand liggende functies zoals teksten laten voorlezen, vaste app blokkeren, dicteren, autocuefunctie, stopmotion-filmpjes maken, greenkey gebruiken, muziek spelen op duizenden toestellen, schetsen en tekenen…? Leerlingen een weerbericht laten presenteren als een echte weerman of een verslag laten maken in het Frans of Engels vanop een historische locatie? Jezelf voorstellen in een origineel filmpje? Jouw eerste dansmuziek produceren?
Tijdens deze vorming leer je heel wat handige kwalitatieve apps kennen en ga je er ook zelf mee aan de slag. Een iPad heeft niet alleen tal van verborgen toegankelijkheidsfuncties, ook de iWorks “native apps” zoals Pages, Numbers, Keynote, iMovie, Garageband, Clips en Freeform bieden heel wat creatieve mogelijkheden. Elke iPad bevat meer dan 45 gratis geïntegreerde apps die vaak onbekend zijn.
Daarnaast is er ook heel wat gratis Nederlandstalig cursusmateriaal beschikbaar voor leerlingen én leerkrachten om aan STE(A)M, computationeel denken, eindtermen media of transversale eindtermen te werken die zowel bruikbaar zijn in het lager als secundair onderwijs.
In deze nascholing worden naast de kennis en vaardigheden eveneens de nodige pedagogisch-didactische principes en werkvormen aangeleerd om deze competenties gericht aan leerlingen over te brengen zodat ze meer leerwinst boeken. Hierbij staat uitwisseling met collega’s en delen van ervaringen centraal.
Deelnemers brengen een eigen iPad en eventueel oortjes mee.
Na deze nascholing kan je...
- een groot aantal gratis inclusieve apps van Apple inzetten om foto’s, video, muziek en tekenen in jouw lessen te integreren;
- op verschillende manieren de iPad gedifferentieerd inzetten om lerenden zowel te ondersteunen als uit te dagen bij het behalen van eindtermen media en digitale competenties;
- toegankelijkheidsfuncties inzetten om leerlingen te ondersteunen;
- zelf muziek maken en leerlingen honderden instrumenten leren ontdekken en spelen;
- de iPad inzetten bij storytelling, stopmotion en greenkey-opstellingen zoals het weerbericht;
- leerlingen originele presentaties leren maken;
- op een veilige manier lerenden “TikTok”-achtige filmpjes leren maken over de lesinhoud;
- de iPad op een creatieve manier inzetten in alle vakken en leerdomeinen;
- leerlingen zelfstandig heel wat extra opdrachten laten maken.