Je krijgt verschillende theoretische kaders en handvatten voor het voeren van een geïntegreerd taalbeleid binnen de fasen van het zorgcontinuüm:
- normale taalontwikkeling
- woordenschatverwerving
- technisch en begrijpend lezen, leesmotivatie
- taalproblemen en taalstoornissen (lees- en spellingmoeilijkheden)
- meer- en anderstaligheid
- taalbeleid
Je zet in op het versterken van de taalomgeving, het versterken van de brede basiszorg. Je leert vanuit een groeiperspectief kijken naar de leerbehoeften voor taal en werkt in aansluiting hierop redelijke aanpassingen uit en ontwikkelt een aangepaste leeromgeving. Je versterkt jouw kijk op de kracht van het preventieve luik in het taalonderwijs. Je leert op een systematische en handelingsgerichte wijze op zoek gaan naar de specifieke onderwijsbehoeften voor taal op kind-, klas-, en schoolniveau (beeldvorming – analyse). Je leert taaltesten kennen als meerwaarde en houdt testen kritisch tegen het licht en rapporteert relevante gegevens. Je kan op basis van de beeldvorming en analyse gepaste interventies bedenken en uitvoeren. Hierbij leer je kritisch kijken naar effectieve hulpmaterialen bij lezen, spreken en schrijven.
Deze lessenreeks vormt een opleidingsonderdeel binnen de Banaba Zorg. De lessen zijn op de campus. Door middel van een digitaal leerpad verwachten we dat je, als voorbereiding op de lessen, zelfstandig een deel van het lesmateriaal verwerkt. Dit is een voorwaarde om de lessen te volgen. Daarom moet je uiterlijk 1 maand voor de start van de lessenreeks ingeschreven zijn.