Een gestructureerde en positieve klasomgeving vormt de basis voor succesvol leren. Effectief klasmanagement zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig voelen, dat er meer tijd overblijft voor leren en dat je als leraar met meer plezier voor de klas staat. Bovendien heeft effectief klasmanagement een impact op leerprestaties. Daarom is het cruciaal dat leraren beschikken over de juiste strategieën om een omgeving te creëren waarin elke leerling en elke leraar optimaal kan leren.
Inhoud
In deze blended opleiding, die zowel live bijeenkomsten als online sessies omvat, duiken we in de wereld van effectief klasmanagement. We vertrekken vanuit bewezen onderzoeksinzichten en delen sterke praktijkvoorbeelden over hoe je een positief leer- en leefklimaat kan opbouwen. Je leert concrete strategieën voor het implementeren van effectieve klasregels, routines en procedures; technieken voor positieve feedback en het bepalen van logische consequenties; methoden om leerlingen actief te betrekken bij de lesinhoud en inzicht in randvoorwaarden die bijdragen aan een positief leer- en leefklimaat.
Daarnaast bieden we handvatten om een gezamenlijke schoolaanpak rond klasmanagement te ontwikkelen en je collega’s hierin te ondersteunen. Gedurende het traject werk je daarvoor aan een schooleigen implementatieplan, zodat je met de hele school een sterke start kan maken in september 2026. In oktober 2026 evalueren we de start van het schooljaar en welke bijsturing er wenselijk is. Maar bovenal bekijken we samen wat er nodig is om de gemaakte keuzes te borgen, opdat de implementatie effectief blijft op lange termijn.
Optioneel voorzien we ook een vormingsdag rond klasmanagement voor het volledige schoolteam op jouw school. Deze studiedag is noodzakelijk mocht je het schooljaar daarop (’26-’27) willen starten met een schoolbreed traject rond didactiek.
Wat ga je leren?
- Essentiële inzichten over effectief klasmanagement en hun wetenschappelijke onderbouwing
- Concrete strategieën voor het opstellen en aanleren van effectieve klasregels en routines
- Technieken voor positieve feedback en het bepalen van logische consequenties
- Methoden om leerlingen actief te betrekken bij de lesinhoud en het klasgebeuren
- Praktische handvatten voor de 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar
- De randvoorwaarden die nodig zijn voor een positief leer- en leefklimaat
- Een structuur voor het opstellen van een implementatieplan op schoolniveau
Voor wie
- Leraren uit het lager en secundair onderwijs die hun klasmanagement willen versterken en mee willen bouwen aan een schoolbrede aanpak
- Pedagogisch begeleiders en aanvangsbegeleiders die leraren ondersteunen op vlak van klasmanagement (enkel indien zij samen inschrijven met minstens één leraar van de onderwijsinstelling die ze begeleiden)
Wanneer
Januari 2026 - oktober 2026
- 3 live studiedagen in Antwerpen
- 4 webinars (opname te (her)bekijken)