Inhoud
Wil je kinderen alle kansen bieden op een goede leesontwikkeling, is een vroeg aanbod rond klankbewustzijn, klanken en letters in een kennis- en taalrijke context onmisbaar.
Deze sessie start vanuit basisprincipes voor je aanpak rond klankbewustzijn en letterkennis. De inzichten zijn gebaseerd op toonaangevende reviews (www.lesinlezen.be), vertaald naar concrete adviezen en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. De adviezen zijn gebundeld op de website Fit voor lezen (fit-voor-lezen.thomasmore.be) en verwerkt in het traject ELODIE (elodie.vlaanderen). Na een interactieve sessie met inzichten, adviezen en praktijktips kan je zelf aan de slag.
Je weet na deze sessie:
- waarom fonemisch bewustzijn en letterkennis ertoe doen
- waarom het belangrijk is om altijd de koppeling te maken tussen gesproken en geschreven taal
- hoe je deze vaardigheden stapsgewijs stimuleert in een betekenisvol, kennisrijk en samenhangend aanbod (ankergericht werken)
- hoe dit aanbod kan aansluiten bij de eigenheid van jonge kinderen
- hoe je je basisaanpak zo ontwikkelt dat die effectief is voor alle kinderen maar ook rekening houdt met risicolezers, kinderen die een andere thuistaal spreken en het Nederlands leren
- welke werkvormen je kan inzetten om beter te differentiëren, ondersteuning en uitdaging te bieden waar nodig
- hoe je kinderen hierbij kan laten leren van en met elkaar
Doelgroep
Kleuterleerkrachten en leerkrachten 1ste leerjaar, zorgleerkrachten, studenten lerarenopleiding.
Spreker
Lana Vanhamme
Lana Vanhamme is onderzoeker op het vlak van lees- en taaldidactiek binnen het expertisecentrum Zorg en Welzijn van Thomas More. Daarnaast is ze docent Nederlands in de lerarenopleiding. Van opleiding is zij zowel logopediste als onderwijzeres, een combinatie die haar een unieke blik geeft op de manier waarop onderwijs en zorg elkaar kunnen versterken. Deze complementariteit biedt kansen om op een preventieve manier in te spelen op taalnoden bij kinderen.
Gedurende meerdere jaren werkte zij als leerkracht, zorgcoördinator en pedagogisch begeleider, waarbij zij scholen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ondersteunde. Met haar onderzoek, vormingen en begeleidende werk wil zij bijdragen aan een kansrijke schoolloopbaan voor elk kind.