De sociaal-emotionele ontwikkeling van mensen met autismespectrumstoornis verloopt wel eens anders. Zowel voor de persoon met autisme als voor de omgeving kan dit een zoektocht zijn. In het onderwijs zetten we bijvoorbeeld sterk in op differentiatie, maar het inspelen op socio-emotionele noden is soms nog een uitdaging.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met een kind dat veel angst heeft voor afwijzing en voortdurend vraagt om emotionele nabijheid van een betrouwbaar figuur? Hoe speel je in op een tiener die zich in de ik-fase bevindt en op zoek gaat naar autonomie en zelfstandigheid? Je krijgt handvatten om met dergelijke vraagstukken aan de slag te gaan.
In deze lezing bekijken we:
- Wat je kan helpen bij het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Welke fasen je kan onderscheiden en hoe je verwachtingen daarop kan afstemmen.
- Hoe je per fase kan inspelen op de noden wat betreft afstand en nabijheid, structuur en grenzen, activiteiten en communicatie.
Zowel theoretische inzichten als praktijkvoorbeelden krijgen een plaats in deze vorming.
Als psycholoog werkt Nele al meer dan 15 jaar met leerlingen (en soms ook ouders, leerkrachten of collega's) met autisme. Ze startte als GON-begeleider, vervolgens werd ze psycholoog binnen de auti-werking op Vibo De Brem en ondertussen is ze al enkele jaren actief als leerondersteuner.
Nele houdt ervan om zichzelf te blijven bijscholen via diverse opleidingen, zoals verdiepende trajecten in de diagnostiek, creatieve therapie, oplossingsgericht werken, autismespectrumstoornis …