Het is een heuse uitdaging geworden om je als leerkracht volledig te kunnen concentreren op de kerntaak van lesgeven. Zowel methodemakers, beleidsmakers, aanbieders van nascholingen als ouders hebben wel wat te zeggen over hoe je onderwijs nu het beste vorm moet geven. Toch blijven de resultaten voor basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen achteruit gaan in veel scholen. Goedbedoelde kernteam- of werkgroepwerking lopen vaak vast op weerstand, vage doelstellingen, moetivatie en overbodige administratieve belasting. Gedeeld, transformatief en onderwijskundig leiderschap zijn mooie concepten maar vergen meer dan enkel het verdelen van de taken.
In deze lezing activeren we eerst onze voorkennis met het creëren van een gemeenschappelijke taal op vlak van enkele broodnodige psychologische concepten zoals kwetsbaarheid, moed, transparantie maar vooral effectiviteit. Vervolgens geeft Michiel Pepermans enkele concrete voorbeelden uit zijn school: hoe ze de planlast proberen te verlagen, hoe ze een stap dichter zijn gekomen tot effectief gedeeld onderwijskundig leiderschap en hoe ze de kernopdracht van elke leerkracht scherp stellen: op een effectieve manier lesgeven.
Spreker:
Michiel Pepermans