ChatGPT, Gemini, Copilot… en zelfs Canva! Artificiële intelligentie is niet meer weg te denken uit het onderwijslandschap. Maar hoe gaan we hier als school mee om? In deze lezing bieden we een leidraad aan voor scholen die een opstart willen maken en willen nadenken over een AI-beleid op school. Hoe komen we tot een visie? Welke gesprekken moeten gevoerd worden? Welke (nog) niet? Welke afspraken maken we met personeelsleden, leerlingen, ouders? We richten ons hierbij op absolute starters die zich een weg willen banen door de AI-jungle!
Je krijgt een theoretisch kader mee en materialen om een eigen AI-beleid uit te bouwen op school. Tijdens de sessie gaan we ook aan de slag met deze materialen en werken we aan de eerste aanzet van het AI-beleid op maat van jouw school.
Deze workshop richt zich op directeurs, beleidsmakers, ICT-coördinatoren en al wie betrokken is bij het beleid in basis-, secundair en volwassenenonderwijs. De opleiding richt zich zowel op een beleid voor leerkrachten als een beleid voor leerlingen. Dit laatste deel is voor het basisonderwijs minder relevant.
Het is een aanrader om deze vorming met 2 deelnemers van je school te volgen. Zo kan je samen brainstormen over je plan op maat.
Doelstellingen
- Na deze sessie heb je concrete materialen en hulpmiddelen in handen om je eigen AI-beleidsplan op te stellen in de school.
- Na deze sessie heb je een eerste aanzet voor een beleidsplan op maat.