Elke school krijgt sinds kort resultaten en bijbehorende feedback binnen uit de Centrale Toetsen. Deze leerling scoort zus, die andere zo. Zoveel procent van onze leerlingen behaalt de eindtermen en dat is beter of slechter dan vergelijkbare scholen. Heel boeiend, maar wat doe je met die informatie? Onderwijskwaliteit valt of staat met wat je als school doet met de feedback uit toetsen, maar hoe begin je daaraan?
Dit traject is voor elke schoolleider, leraar, zorgcoördinator of beleidsmedewerker die wil spijkeren aan de eigen datageletterdheid en die van het schoolteam. Je komt naar deze opleiding met de feedback voor jouw school in je achterzak en via uitwisseling en gemeenschappelijk onderzoek ga je ermee aan de slag. Je wordt gewapend met werkvormen die je met jouw schoolteam kan inzetten. Want ook bij datageletterdheid geldt: alleen gaat het misschien wel sneller, maar samen gaat het beter.
Sessie 1. Toetsgegevens verkennen (halve dag)
In deze sessie
- leer je de betekenis van toetsgegevens onderzoeken
- wissel je met collega-leerkrachten en -schoolleiders uit over
- krijg je inzicht in de bouwstenen van een veranderproces, gestoeld op gegevens
- leer je werkvormen om met een collega’s data te verkennen, analyseren en een diagnose te stellen
Aandachtspunt: het feedbackdossier van de school moet niet gedeeld worden met anderen, we houden het algemeen!
Sessie 2. Inhouden verkennen (hele dag)
In deze sessie
- leer wat er precies wordt getoetst met de Centrale Toetsen
- krijg je principes over de effectieve didactiek van begrijpend lezen en/of wiskunde (wat?)
- reflecteer je samen over de diagnose van de resultaten van je school (waarom?)
- krijg je een aantal instrumenten en werkvormen waarmee je extra informatie kan verzamelen over je diagnose.
Met wat informatie over effectieve praktijken rond wiskunde en begrijpend lezen krijgen de deelnemers de tijd om de informatie toe te passen op hun eigen school. In welke mate passen we deze principes voor effectieve didactiek al toe op school? Hoe kunnen we dat onderzoeken? Welke diagnose stellen we voor onze school?
Sessie 3. Van data naar een beleid én praktijk (hele dag)
In deze sessie
- stel je een actieplan op voor een duurzame verandering op je school.
- ga je in uitwisseling met mensen van andere scholen over de geplande acties, een kritische bril van buiten de school kan daarbij helpen!
- leer je hoe je het veranderproces evalueert en opvolgt met nieuwe data.
De sessies gaan gespreid door, zodat er tussendoor tijd is om met het team aan de slag te gaan.