Vormingscentrum Onderwijs Mechelen

Didactiek en klasmanagement

09-09-2025
Campus Kruidtuin - Lange Ridderstraat 44 - 2800 Mechelen

​Inzichten uit de cognitieve psychologie voor effectieve didactiek

 

​Deze nascholing brengt de meest waardevolle inzichten vanuit de cognitieve psychologie, waardoor je effectieve didactische vaardigheden verdiept en versterkt. We vertrekken vanuit de werking van het brein en gaan op zoek naar manieren om te komen tot een optimale cognitieve belasting en het vermijden van cognitieve overbelasting. Daarnaast werpen we een blik op een belangrijk fundament in het kijken naar kinderen en verkennen we het begrip 'hoge verwachtingen'. We ontdekken dat 'hoge verwachtingen' niet gelijk staat aan ‘de lat hoog leggen’. Dit helpt bij het ontwikkelen van een nog effectievere onderwijsaanpak op uw school zodat élk kind optimaal tot leren komt.  

 

​Routines en regels: de basis voor een sterke leeromgeving

 

​In het tweede deel van de nascholing krijg je praktische handvatten om met routines en regels aan de slag te gaan. Een goed draaiende klas begint bij duidelijkheid. Deze nascholing verkent het begrip 'routines' en laat zien hoe ze bijdragen aan een voorspelbare, veilige en gestructureerde leeromgeving. We onderzoeken het belang van routines voor zowel leerlingen als leraren, met aandacht voor hoe routines cognitieve belasting verminderen en kostbare onderwijstijd vrijmaken. Daarbij gaan we in op het idee dat gedrag geen toeval is, maar een curriculum op zich: iets wat je expliciet aanleert, oefent en bijstuurt.
 

  • We tonen inspirerende praktijkvoorbeelden van routines op school: van een dagstarter tot overgangsmomenten, het aanleren van een luisterhouding of installeren van een aandachtssignaal.
  • Je ontdekt verschillende soorten routines en hoe je deze introduceert en verankert in je klaspraktijk.
  • Daarnaast maken we de brug naar schoolniveau. Hoe werk je samen aan gedragen afspraken en hoe zorg je ervoor dat routines schoolbreed ondersteund en gedragen worden?


De nascholing biedt een mix van theorie, praktijkvoorbeelden en reflectie. We nodigen je uit om kritisch te kijken naar je huidige routines, blinde vlekken op te sporen en kleine, haalbare

verbeteringen te formuleren. Doorheen de sessie is er ruimte voor uitwisseling met collega’s, zodat je ook leert van elkaars aanpak. Kortom: een vorming die rust brengt in de klas én het leerklimaat versterkt, met oog voor wat werkt in de praktijk.

 

​​​Dit is een gegeerde vorming op pedagogische studiedagen en/of op personeelsvergaderingen. Bent u schoolleider, beleidsondersteuner of zorgcoördinator? Kom ervaren dat deze vorming ook voor uw team een meerwaarde kan zijn. Kwamen wij reeds bij u langs? Dan is deze dag ideaal om bij de start van het schooljaar nieuw aangeworven leerkrachten onder te dompelen in onze wetenschappelijk gefundeerde visie en praktijk rond didactiek en klasmanagement.

 

Na deze nascholing kan je...

  • effectieve didactische vaardigheden verdiepen en versterken
  • het begrip ‘hoge verwachtingen’ begrijpen
  • aan de slag met duidelijke routines en regels

 

Datum en tijd

dinsdag 09 september 2025
09:00 ⇾ 16:00

Einde inschrijvingen: zaterdag 06 september 2025 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: dinsdag 26 augustus 2025 (23:59)

Programma

Docenten

Maarten Dupont

Maarten Dupont

Docent lerarenopleiding Thomas More

Meer

Prijs

Deelnemer: 140,00 EUR

Partnerschool 'Klaar voor de klas': 126,00 EUR

Contactpersoon

Dirk Raijmaekers

Dirk Raijmaekers

Coördinator Vormingscentrum Onderwijs Mechelen

dirk.raijmaekers@thomasmore.be
Leen Hoste

Leen Hoste

015 369 271

leen.hoste@thomasmore.be