Vormingscentrum Technologie en ICT

Google Analytics in de praktijk: ontwikkel een sterke datagedreven digitale strategie

03-03-2026
Campus Geel - Kleinhoefstraat 4 - 2440 Geel

Je website draait, je lanceert campagnes en publiceert content. Maar weet je ook wat die inspanningen opleveren? Google Analytics 4 geeft je inzicht in hoe bezoekers je site gebruiken: waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze bezoeken, tot de acties die ze ondernemen. Deze data helpt je om je marketinginspanningen te optimaliseren en je digitale strategie bij te sturen.

 

Daarnaast helpt GA4 je om data niet alleen te verzamelen, maar ook om deze data effectief te interpreteren en om te zetten in concrete acties. Het platform geeft je een glashelder beeld van wat gebruikers precies doen op je site of in je app, hoe ze daar terechtkomen, wat ze interessant vinden en waar ze afhaken. En dat is cruciale informatie, of je nu campagnes wil optimaliseren, je conversie wil verhogen, je content wil bijsturen of gewoon wil begrijpen wie je gebruikers zijn.

 

Leer efficiënt werken met GA4 en boost je resultaten

Tijdens deze opleiding leer je GA4 strategisch en slim inzetten om waardevolle inzichten uit je websitegegevens te halen. Alles wat je leert, linken we aan de praktijk. We gebruiken realistische situaties zoals het verbeteren van conversies of het bijsturen van campagnes. Zo krijg je niet alleen de theorie, maar leer je GA4 effectief toepassen op jouw eigen digitale strategie, waarmee je gerichte acties kunt ondernemen en je prestaties continu kunt verbeteren.

Na deze training:

  • Weet je hoe je je belangrijkste traffic identificeert en welke pagina’s goed presteren of verbetering nodig hebben
  • Kun je conversies meten, van aankopen tot formulieren en belangrijke clicks
  • Haal je het maximale uit GA4-functies zoals event tracking, verkenningsrapporten en custom dashboards
  • Koppel je GA4 aan Google Tag Manager, Google Ads en Search Console voor een compleet overzicht
  • Werk je met praktijkgerichte inzichten en tips, direct toepasbaar op jouw projecten
  • Ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in GA4 en pas je die kennis toe in je werk
  • Begrijp je hoe je GA4 op een juridisch verantwoorde manier inzet, met oog voor privacy en GDPR-richtlijnen

 

Digital professional Rik Peetermans is je ervaren trainer en data-specialist. Hij legt de nadruk op interactiviteit, zodat je je vragen over concrete cases kan stellen. 

Na afloop van de training ben je goed voorbereid om Google Certified te worden. Je kan hiervoor het officiële (gratis) examen Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) afleggen in de Google Skillshop. 

 

Programma

  • Introductie tot GA4 en setup
    De basisprincipes van GA4, de redenen achter de ontwikkeling en de overgang van Universal Analytics
    Een GA4-property opzetten, web- en app-data streams toevoegen en essentiële instellingen configureren

 

  • Navigeren in de GA4-interface
    Overzicht van de GA4-interface (home-dashboard, rapporten, verkenningen, advertentierapporten,..)
    Standaardrapporten aanpassen met filters en vergelijkingen​

 

  • Events en conversies in GA4
    Automatische en aangepaste events instellen en deze omzetten naar conversies​

 

  • Rapporten en customisaties in GA4
    Op maat gemaakte rapporten maken door aangepaste dimensies en metrics toe te voegen
    De 'Explorations' functie voor diepgaande analyses, zoals funnels, padanalyses en cohortrapporten​

 

  • Google Tag Manager en event tracking
    Google Tag Manager (GTM) gebruiken in combinatie met GA4 voor het meten van gebruikersinteracties
    Veelgebruikte triggers en variabelen + custom events instellen en testen

 

  • GA4 voor SEO en contentanalyse
    Analyseren van organisch verkeer met GA4
    Gebruiken van dimensies zoals landingspagina's en bron/medium
    Integratie Google Search Console voor SEO-inzichten​

 

  • Integraties met andere Google tools
    GA4 koppelen aan Google Ads voor conversietracking en remarketing
    Integratie met Google Search Console + intro tot BigQuery voor geavanceerde analyses​

 

  • Privacy, consent en cookieless tracking
    Privacyfuncties van GA4, zoals IP-anonimisering en databeheer
    Google Consent Mode toepassen in combinatie met cookiebanners + het belang van cookieless tracking​​

 

  • A/B-testen en alternatieven voor Google Optimize
    GA4 gebruiken om A/B-testen te analyseren, zelfs zonder native integratie
    Externe tools zoals VWO, Convert of AB Tasty

 

Lesmomenten

Dit is een 4-daagse opleiding die doorgaat op di 03/03, 10/03, 17/03 en 24/03/2026.

Les van 09:30 tot 16:30

 

 

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor personen die meer datagedreven willen werken en hun online impact willen vergroten door Google Analytics intensief te gebruiken. 

 

Denk aan:

  • (Online) marketeers die campagnes willen optimaliseren met data-inzichten
  • Web- en data-analisten die dieper willen duiken in gebruikersgedrag
  • Communicatie- en contentprofessionals die willen meten wat werkt
  • Ondernemers en zelfstandigen met een website of webshop
  • Sales- of business development professionals die inzicht willen in conversies en klantgedrag
  • Medewerkers van non-profits of overheden die digitale impact willen aantonen
  • Starters en studenten die zich willen specialiseren in digitale strategie en analytics

Toelatingsvoorwaarden

Idealiter heb je al enige kennis van online marketing of websites, maar concrete ervaring met Google Analytics is niet vereist.

Opmerkingen

Volgende zaken zijn inbegrepen in de prijs:

·        cursusmateriaal

·        koffie, thee of frisdrank tijdens de pauzes

·        lunch

 

Datum en tijd

dinsdag 03 maart 2026
09:30 ⇾ 16:30

dinsdag 10 maart 2026
09:30 ⇾ 16:30

dinsdag 17 maart 2026
09:30 ⇾ 16:30

dinsdag 24 maart 2026
09:30 ⇾ 16:30

Einde inschrijvingen: dinsdag 03 maart 2026 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: zaterdag 28 februari 2026 (23:59)

Programma

Prijs

Contactpersoon

Kristof Nuyts

Kristof Nuyts

0472/974353

kristof.nuyts@thomasmore.be