In deze interactieve workshop gaan we gedurende 2 voormiddagen aan de slag met verhalen om didactische werkvormen tot een hoger niveau te tillen en verbinding te creëren binnen de klas. We zetten volop in op creativiteit en op het aanwakkeren van de verbeelding van onze leerlingen.
Na deze vorming kan je…
- een connectie creëren tussen jezelf en de leerlingen en tussen de leerlingen onderling door middel van verhalen.;
- de creativiteit van de leerlingen verhogen en hun verbeelding aanwakkeren door middel van verhalen;
- de actieve deelname van leerlingen in je les vergroten door middel van verhalen.
Wat de deelnemers ervan vonden
"Tijdens de cursus ‘verhalen in de klas’ werkten we met verschillende voorbeelden van cultureel ingebedde verhalen. Ik was vooral geïnspireerd door hoe een eenvoudig volksverhaal zoveel kan onthullen over maatschappelijke waarden, familierollen of historische context. De cursus moedigde me aan om kritisch na te denken over representatie en om bewust te kiezen voor verhalen. Het leerde me ook om ruimte te laten voor de mening van leerlingen en hun ervaringen als reactie op literatuur."
"Tijdens de cursus werd ik getroffen door hoe emotioneel het was om de persoonlijke verhalen van mijn klasgenoten te horen. De sfeer van het vertellen van verhalen creëerde een intiem groepsgevoel dat ik graag met mijn leerlingen wil nabootsen. Ik zag uit eerste hand hoe verhalen vertellen saamhorigheid bevordert, zelfs tussen heel verschillende mensen. Het gaf me ook de moed om meer van mezelf in de klas te brengen. Ik geloof dat sterke relaties in de klas niet alleen worden opgebouwd door regels en routines, maar door de verhalen die we durven te delen."
"De cursus ‘verhalen in de klas’ heeft me geleerd dat wanneer leerlingen binnenstappen in een verhaal, ze niet langer alleen lezers zijn, maar ook deelnemers aan het maken van betekenis. Dit is precies het soort energie dat ik in mijn lessen Nederlands en Engels wil brengen."
"Tijdens een van de lessen analyseerden we hoe verhalen kunnen fungeren als emotionele spiegels. We leerden hoe zelfs heel jonge leerlingen diepe thema's als uitsluiting of moed kunnen herkennen als ze de juiste vragen krijgen. Dat opende mijn ogen voor het potentieel van verhalen als hulpmiddelen voor emotionele opvoeding, niet alleen voor het leren van taal. Tijdens een andere les oefenden we in tweetallen korte verhalen. Ik merkte hoeveel zelfverzekerder ik werd na slechts één poging. Het herinnerde me eraan dat spreken groeit door te doen, niet door een perfecte voorbereiding. Ik wil dat mijn leerlingen datzelfde zelfvertrouwen voelen."